GROEP 3 EN 4 (6- EN 7-JARIGE)

NB; let op de kinderen van 5 jaar in groep 3, zij moeten op een relatief hoog motorisch niveau presteren.

  • Vanaf 6-jarige leeftijd kan het kind complexere vaardigheden aanleren/automatiseren, zoals zwemmen, schrijven, planning van taken, lezen, veters strikken en eten met mes en vork, een blad goed meedraaien met de steunhand bij knippen, schrijven. Oftewel het kind is in staat om met de voorkeurshand een beweging uit te voeren waarbij de andere hand een goede ondersteuning biedt (bv draaien van papier tijdens het knippen).
  • Het schrijfproces. Tot groep 2 was vooral de kwantiteit van bewegen belangrijk, de geoefendheid van de motoriek.
  • Vanaf groep 3 wordt de kwaliteit van bewegen (hoe voer je een beweging uit) belangrijk, voorwaarden voor het schrijfproces zijn een symmetrische zithouding (evenwicht), een vloeiende armbeweging, juiste pengreep en –druk en optimale verdeling van de werk- en steunhand. Wanneer het op blijft vallen dat de schrijfbeweging krampachtig verloopt, zithouding onvoldoende is of hij/zij nog weinig plezier heeft in handvaardigheid en schrijven is het aanbieden van extra oefenmomenten belangrijk. Het kind kan niet alles in de klas oefenen, het is belangrijk dat de leerkracht deze problemen signaleert en ouders kan adviseren.
  • Ruimtelijke ontwikkeling/ lichaamsbesef. Wanneer dit voldoende ontwikkelt, heeft een kind in groep 3/4 planning/overzicht in werktaken, de richtingen van cijfers en letters en verdeling van het schrijfvlak.

Hillegomstraat 12-14  · 1058 LS Amsterdam · mail: hartvoorkinderoefentherapie@gmail.com · KVK: 68586736 · © Copyright 2019 · Hart voor kinderoefentherapie · VvOCM 

Platform kinderoefentherapie · Sitemap · Algemene voorwaarden · Disclaimer · Hart voor kinderoefentherapie